Υπηρεσίες Πληροφόρησης...
'Εργο ΑΣΠΑΣΙΑ ΑΣκληπιείο Πάρκο Αθηνών: Σύνθεση Ιδεωδών & Ανάπτυξης                                         
 Κεντρική Σελίδα  Χάρτης Site Νέα & Ειδήσεις  Βιβλίο Επισκεπτών  


Σχεδιασμός Υπηρεσιών

Πληροφόρησης

Τηλεϊατρικής

Προληπτικής Ιατρικής

Έρευνας

Εκπαίδευσης

Παραπομπής

Σχεδιασμός Ερωτηματολογίων

Πληροφόρησης

Τηλεϊατρικής

Προληπτικής Ιατρικής

Έρευνας

Εκπαίδευσης

 


Πρόοδος Έργου


Υπηρεσίες Πληροφόρησης


Κατεβάστε το παρακάτω κείμενο στον υπολογιστή σας κάνοντας κλίκ  εδώ: Υπηρεσίες Πληροφόρησης
  (Ms Word 97 Document, ZIPped)

Παράμετροι σχεδίασης των Υπηρεσιών Πληροφόρησης σε ένα Σύγχρονο Ασκληπιείο

Αντικείμενο

Αντικείμενο της υπηρεσίας πληροφόρησης είναι η παροχή πληροφοριών προς όλες τις κατηγορίες χρηστών που προσέρχονται σε ένα Σύγχρονο Ασκληπιείο.

 

Η ανάγκη μιας υπηρεσίας πληροφόρησης, τουλάχιστον για τις πρωτοβάθμιες μονάδες, τεκμηριώνεται άμεσα από τις νομοθετικά καθορισμένες αρμοδιότητες τους. Η ανάγκη της για τις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες μονάδες εκτιμάται κατ’ αναλογία, ενώ αναμένεται να διευκρινισθεί με τη βοήθεια ειδικών ερωτηματολογίων.

 

Π.χ. όλες οι αρμοδιότητες που σχετίζονται με την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, μπορούν να υποβοηθηθούν από την διάθεση σχετικών οδηγιών στο υπεύθυνο προσωπικό των μονάδων υγείας. Τις δραστηριότητες αυτές μπορεί να διευκολύνει η εύκολη πρόσβαση των λειτουργών της υγείας σε σχετικές ιατρικές οδηγίες (guidelines), σε σχετικά ηλεκτρονικά συγγράμματα και σε βάσεις βιβλιογραφικών και άλλων δεδομένων.

 

Η Υπηρεσία Πληροφόρησης μπορεί να επωφεληθεί αλλά και να διευκολύνει:

1) την εφαρμογή των προγραμμάτων αγωγής υγείας και πρόληψης του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας, 2) τη νοσηλεία και παρακολούθηση των αρρώστων, που βρίσκονται στο στάδιο της ανάρρωσης ή μετά την έξοδό τους από το νοσοκομείο στο σπίτι, 3) την άσκηση προληπτικής ιατρικής ή οδοντιατρικής, 4) την Παροχή υπηρεσιών σχολικής υγείας, 5) την ενημέρωση και διαφώτιση για θέματα οικογενειακού προγραμματισμού, και 6) την Παροχή υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας.

Χρήστες

Οι χρήστες της Υπηρεσίας Πληροφόρησης συνίστανται σε πολίτες που επισκέπτονται ένα Σύγχρονο Αςκληπιείο, σε ασθενείς που νοσηλεύονται στις μονάδες που αυτό περιλαμβάνει, στο προσωπικό των μονάδων (Ιατροί, Νοσηλευτές, Διοικητικό Προσωπικό, κ.ο.κ.)

Αναζήτηση πληροφοριών

            Η πληροφόρηση / εκπαίδευση ασθενών και λειτουργών της υγείας είναι αντικείμενο πολλών διεθνών προσπαθειών. Ιδιωτικές εταιρείες, πανεπιστήμια, δημόσιοι οργανισμοί ασχολούνται με τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων, συγγραμμάτων ή λογισμικού που στοχεύει στην πληροφόρηση / εκπαίδευση πολιτών (ασθενών, ιατρών, νοσηλευτών, φοιτητών, κ.ο.κ.) σε σχέση με κάποιο συγκεκριμένο ιατρικό θέμα. Το υλικό που είναι διαθέσιμο διεθνώς είναι, ουσιαστικά, ανεξάντλητο. Στο site http://alpha.mpl.uoa.gr/aspasia/Int-Health-Information.htm παρατίθενται μερικά μόνο παραδείγματα, που εντοπίσθηκαν μετά από αναζήτηση στον Παγκόσμιο Ιστό.

Δεδομένα / Πληροφορίες

Σε κάθε έναν από τους τομείς που περιλαμβάνει μία υπηρεσία πληροφόρησης, περιλαμβάνονται μεγάλα σύνολα πληροφοριών. Η παροχή στους ασθενείς και στο προσωπικό των μονάδων πληροφοριών σχετικά με τις διάφορες ασθένειες, για παράδειγμα, πρέπει να αναφέρεται:

1)      στον τρόπο εκδήλωσης των ασθενειών

2)      στην αιτιολογία

3)      στον τρόπο εξέλιξής τους

4)      στην αντιμετώπισή τους

5)      στην πρόγνωσή τους

 

Οι πληροφορίες που απευθύνονται στους ασθενείς πρέπει να είναι απλές και εύκολα κατανοητές από μη ειδικούς, ενώ αυτές που απευθύνονται σε ιατρούς, νοσηλευτές, και άλλους επαγγελματίες του χώρου, πρέπει να συνιστούν ακριβή, επιστημονικά ελεγμένη και ενημερωμένη γνώση.

 

Ο μεγάλος αριθμός των πιθανών ασθενειών κάνει εξαιρετικά δύσκολη την συλλογή και οργάνωση των απαιτούμενων πληροφοριών. Ακόμη πιο δύσκολη είναι η οργάνωση των πληροφοριών με την μορφή αλληλεπιδρωσών εφαρμογών πολυμέσων (Interactive Multimedia Applications), η ανάπτυξη των οποίων απαιτεί την απασχόληση ειδικευμένου προσωπικού για μεγάλο διάστημα και σημαντικές δαπάνες.

 

Ανάλογες δυσκολίες απαντώνται και στους άλλους τομείς τους οποίους πρέπει να περιλαμβάνει μία υπηρεσία πληροφόρησης. Για τους λόγους αυτούς η ενδεικνυόμενη ίσως προσέγγιση είναι η οργάνωση των πληροφοριών σε γενικές κατηγορίες, το περιεχόμενο των οποίων θα καθορίζεται με βάση τις υπάρχουσες πηγές πληροφοριών και τις υπάρχουσες σχετικές εφαρμογές πολυμέσων. Από τον τεράστιο όγκο των διαθέσιμων πληροφοριών και εφαρμογών πολυμέσων, ορισμένες μόνο αναμένεται να απαιτούνται για την κάλυψη των εκάστοτε αναγκών των χρηστών της υπηρεσίας πληροφόρησης. Η επιλογή των πλέον κατάλληλων πληροφοριών, οι οποίες θα περιλαμβάνονται στην υπηρεσία, πρέπει να γίνεται με βάση τις εν λόγω ανάγκες. Για την καταγραφή των τελευταίων προτείνεται η δημιουργία ειδικού εντύπου, μέσω του οποίου οι χρήστες θα μπορούν να ζητούν την προσθήκη εφαρμογών ή πληροφοριών στην υπηρεσία. Εναλλακτικά μπορεί αυτό να γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο. Στις σελίδες του Έργου ΑΣΠΑΣΙΑ (http:/alpha.mpl.uoa.gr/aspasia/documents/questionnaire1.zip) παρατίθεται, κάτω από τον τίτλο "Υπόδειγμα Αιτήσεως Προσθήκης Πληροφοριών ή Λογισμικού Στην Υπηρεσία Πληροφόρησης: απευθύνεται σε επαγγελματίες υγείας", ένα υπόδειγμα τέτοιου εντύπου.

 

Το αρχικό περιεχόμενο της υπηρεσίας πληροφόρησης θα καθορίζεται από το προσωπικό που θα αναλάβει την ευθύνη της συντήρησής της, σε συνεργασία με την Επιστημονική Επιτροπή του Ασκληπιείου. Κατά τα αρχικά στάδια της δημιουργίας της υπηρεσίας θα αναζητώνται στο Internet, στην σχετική βιβλιογραφία και σε σχετικές βάσεις δεδομένων, διαθέσιμες πηγές πληροφοριών και εφαρμογές πολυμέσων. Κατά την αναζήτηση θα εξετάζονται πληροφορίες που διατίθενται τόσο σε ηλεκτρονική όσο και σε έντυπη μορφή. Οι καταλληλότερες πληροφορίες και εφαρμογές θα επιλέγονται και θα ενσωματώνονται στην υπηρεσία, είτε αυτούσιες είτε μετά από κατάλληλη μετατροπή, όποτε αυτό κρίνεται αναγκαίο. Παράδειγμα μιας μετατροπής που πιθανώς θα κριθεί απαραίτητη στην περίπτωση των ξενόγλωσσων πηγών πληροφοριών και εφαρμογών είναι η μετάφρασή τους στα Ελληνικά.

 

Η επιλογή έτοιμων πληροφοριών και εφαρμογών εξασφαλίζει την ποιότητά τους, εφόσον θα επιλέγονται μόνο αυτές που παράγονται από έγκυρους φορείς και σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα διασφάλισης ποιότητας. Παρακάμπτει,  εξάλλου, το πρόβλημα της δημιουργίας νέων τέτοιων, η οποία είναι διαδικασία δαπανηρή και χρονοβόρος.

 

Η οργάνωση των υπηρεσιών πληροφόρησης με τον συγκεκριμένο αυτόν τρόπο  απαιτεί την λειτουργία στον ίδιο σταθμό εργασίας πολλών διαφορετικών εφαρμογών και την πρόσβαση σε πηγές πληροφοριών διαφορετικών τύπων.

 

            Οι βασικές κατηγορίες πληροφοριών που πρέπει να περιλαμβάνει μια Υπηρεσία Πληροφόρησης είναι οι ακόλουθες:

 

·         Πληροφορίες για ασθενείς και συνοδούς:

Ø      Πληροφορίες για τις ασθένειες από τις οποίες μπορούν να πάσχουν:

-          Συμπτώματα / Διάγνωση

-          Πορεία

-          Θεραπεία

-          Πρόγνωση

-          Πρόληψη

 

Ø      Πληροφορίες για ειδικά ζητήματα

-                      Ναρκωτικά

-                      Κάπνισμα

-                      Αλκοολισμός

-                      Σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα

-                      Ατυχήματα

-                      Άγχος

-                      Εγκυμοσύνη

-                      Υγιεινός τρόπος ζωής (διατροφή, άθληση)

 

Ø      Πληροφορίες για διοικητικές διαδικασίες μιας μονάδας:

-                      Κατάλογος υπηρεσιών

-                      Διαδικασίες ασφαλιστικών φορέων

-                      Νομοθεσία και δικαιώματα ασθενών

 

Ø      Πληροφορίες για το Ασκληπιείο Πάρκο και τις δραστηριότητες του

 

 

·         Πληροφορίες για τους ιατρούς:

Ø         Ιατρικές Οδηγίες (Guidelines)

Ø         Βιβλιογραφικά δεδομένα (MEDLINE, CANCERLIT, κ.ο.κ.)

Ø      Πληροφορίες για διοικητικές διαδικασίες των μονάδων υγείας

Ø         Νομικά και δεοντολογικά ζητήματα

Ø         Πληροφορίες για το Ασκληπιείο Πάρκο και τις υπηρεσίες που εντάσσονται σε αυτό:

-          Τηλεϊατρική

-          Υποβοήθηση Διάγνωσης

-          Συστήματα Ηλεκτρονικών Ιατρικών Φακέλων (ή Φακέλων Υγείας)

-          Πληροφόρηση: περιεχόμενα, δυνατότητες, οδηγίες χρήσης

-          Εκπαίδευση

-          Προληπτική Ιατρική

 

 

Σε κάθε μία από τις ανωτέρω κατηγορίες περιλαμβάνονται πληροφορίες και αλληλεπιδρώσες εφαρμογές πολυμέσων κατάλληλου περιεχομένου, αλλά και μορφής, ανάλογα με την πληθυσμιακή ομάδα στην οποία απευθύνονται. Οι πληροφορίες και οι εφαρμογές που απευθύνονται σε ασθενείς, επί παραδείγματι, πρέπει να είναι απλές και αρκετά λεπτομερείς ώστε να είναι διαφωτιστικές, αλλά όχι σε υπερβολικό βαθμό. Οι πληροφορίες και οι εφαρμογές που απευθύνονται σε ιατρούς πρέπει να είναι πλήρεις, επιστημονικά ακριβείς, κ.ο.κ.

Μέσα (Υλικό και Λογισμικό)

                Το υλικό και το λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί για την υλοποίηση μιας υπηρεσίας πληροφόρησης πρέπει να είναι κατάλληλο για την παρουσίαση των τύπων πληροφοριών που αναφέρονται στις προηγούμενες παραγράφους, καθώς και για την εκτέλεση εφαρμογών πολυμέσων. Πρέπει, εξάλλου, να επιτρέπει την πρόσβαση στο Internet και, πιθανώς, σε άλλα δίκτυα ειδικού περιεχομένου (π.χ. Τηλεϊατρικής).

 

            Το λογισμικό πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες των χρηστών Πρέπει να είναι φιλικό αλλά ταυτόχρονα να επιτρέπει πλήρη έλεγχο όλων των λειτουργιών των επί μέρους προγραμμάτων.

 

            Προκειμένου να καλύπτονται οι απαιτήσεις που παρουσιάζονται στην προηγούμενη παράγραφο, προτείνεται ο ακόλουθος σχεδιασμός του συστήματος:

 

Υλικό

            Η πλειοψηφία των εφαρμογών ενδιαφέροντος λειτουργεί σε υπολογιστές συμβατούς με IBM PC. Κατά τον χρόνο εκπόνησης της μελέτης, τα ακόλουθα χαρακτηριστικά κρίνονται επαρκή:

·         Επεξεργαστής Pentium III 450Mhz

·         Σκληρός δίσκος 10GB

·         Μνήμη 128MB

·         Υλικό αναπαραγωγής ήχου (κάρτα ήχου, μεγάφωνα, κ.ο.κ.)

·         Κάρτα γραφικών 4MB

·         Κάρτα δικτύου συμβατή με τον τύπο του δικτύου του Ασκληπιείου

·         CD ROM οδηγός 32x

 

 

Λογισμικό

            Το λειτουργικό σύστημα των υπολογιστών θα πρέπει να είναι Microsoft Windows NT Workstation ή Microsoft Windows 2000, λόγω του ότι αυτά είναι συμβατά με την πλειοψηφία των διαθέσιμων εκπαιδευτικών εφαρμογών και παρέχουν αυξημένες δυνατότητες ελέγχου πρόσβασης.

 

            Οι υπολογιστές που λειτουργούν στους χώρους που απευθύνονται στο προσωπικό των μονάδων πρέπει να διαθέτουν το ακόλουθο λογισμικό:

 

·         Λογισμικό Πλοήγησης. Πρόκειται για την βασική εφαρμογή, η οποία εκτελείται συνεχώς και κατευθύνει τους χρήστες στις επί μέρους εφαρμογές. Μέσω αυτής οι χρήστες μπορούν:

§         να συνδεθούν με πηγές πληροφοριών. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι πληροφορίες που φυλάσσονται τοπικά, εντός των χώρων του Ασκληπιείου, αλλά και πληροφορίες που φυλάσσονται σε απομεμακρυσμένα σημεία και είναι προσβάσιμες μέσω δικτύων, όπως το Internet (π.χ. MEDLINE, CANCERLIT, κλπ.)

§         να εκτελέσουν προγράμματα εκπαιδευτικών εφαρμογών

§         να λάβουν ανά πάσα στιγμή οδηγίες χρήσεως της Υπηρεσίας

§         να χρησιμοποιήσουν μηχανές αναζήτησης προκειμένου να εντοπίσουν πληροφορίες τόσο στην τοπική  βάση πληροφοριών του Ασκληπιείου, όσο και στο Internet[1]

·         WWW Browser. Η εφαρμογή αυτή είναι υπεύθυνη για την πρόσβαση σε πηγές πληροφοριών που θα είναι αποθηκευμένες τόσο στο Intranet ενός Ασκληπιείου όσο και στο Internet ή σε άλλα Intranets

·         Επί μέρους εκπαιδευτικές εφαρμογές (όπως αυτές που αναφέρονται στις υπηρεσίες εκπαίδευσης)

 

            Οι υπολογιστές που λειτουργούν στους χώρους που απευθύνονται στους ασθενείς και στους συγγενείς θα εκτελούν μία μόνο εφαρμογή ο κάθε ένας. Ειδικά χαρακτηριστικά θα είναι:

 

§         Ο υπολογιστής στον οποίο γίνεται η ανάγνωση των πληροφοριών πρέπει να διαθέτει λογισμικό πλοήγησης (WWW Browser)

§         Οι υπολογιστές στους οποίους εκτελούνται εκπαιδευτικές εφαρμογές διαθέτουν μόνο τις εφαρμογές αυτές

§         Αν κριθεί σκόπιμο ορισμένοι υπολογιστές να εκτελούν περισσότερες από μία εφαρμογές, πρέπει να διαθέτουν και κατάλληλο λογισμικό πλοήγησης

 

Πρόσβαση

            Οι ασθενείς και οι συνοδοί τους έχουν περιορισμένη πρόσβαση. Ελέγχουν τους υπολογιστές μόνο μέσω των οθονών επαφής (touch screens).

 

Το προσωπικό των μονάδων έχει αυξημένες δυνατότητες πρόσβασης. Κάθε μέλος του μπορεί να έχει προσωπικό κωδικό και αντίστοιχο χώρο στον σκληρό δίσκο των υπολογιστών. Ωστόσο, η πρόσβαση στο Τηλεματικό δίκτυο του Ασκληπιείου θα πρέπει να ελέγχεται αυστηρά, για την αποφυγή κακόβουλων παρεμβάσεων ή ατυχημάτων.

 

Προσωπικό

Για την ομαλή λειτουργία της υπηρεσίας είναι απαραίτητο να απασχολείται αποκλειστικά ικανός αριθμός ατόμων, ανάλογα με τον αριθμό των σταθμών εργασίας. Το προσωπικό αυτό θα είναι υπεύθυνο για τη συντήρηση των σταθμών εργασίας, για την αντιμετώπιση προβλημάτων, για την προσθήκη νέων εφαρμογών, για την προσθήκη πληροφοριών, κ.ο.κ. Κρίνεται σκόπιμο να διαθέτουν γνώσεις:

 

·         Πληροφορικής γενικά

·         Δικτύων

·         Ανάπτυξης εφαρμογών Web

Οι υπεύθυνοι για τους επιμέρους σταθμούς εργασίας θα λειτουργούν ως συλλογικό όργανο, το οποίο θα αποφασίζει την καταλληλότητα των αιτουμένων εφαρμογών / πληροφοριών για την υπηρεσία πληροφόρησης. Κριτήρια θα είναι η ευκολία πρόσβασης των πληροφοριών / εφαρμογών, το κόστος τους, οι τεχνικές τους απαιτήσεις, η σημασία τους, όπως την εκτιμά ένας ειδικός φορέας που πρέπει να συγκροτηθεί (π.χ. η Επιστημονική Επιτροπή του Ασκληπιείου), κ.ο.κ. Τα συλλογικά αυτά όργανα των επί μέρους Ασκληπιείων Πάρκων θα πρέπει να συνεργάζονται, ώστε   οι πληροφορίες που θα πρέπει να παρέχονται να εκτιμούνται από κοινού για όλο τον Ελλαδικό χώρο.

Χώροι

Η υπηρεσία πληροφόρησης θα πρέπει να παρέχεται σε εξειδικευμένους χώρους ενός Ασκληπιείου. Οι χώροι διαφοροποιούνται ανάλογα με το κοινό στο οποίο απευθύνονται:

 

·         Χώροι που απευθύνονται σε ασθενείς. Στους χώρους αυτούς λειτουργούν βασικές εκπαιδευτικές εφαρμογές πολυμέσων και παρέχονται πληροφορίες σχεδιασμένες για τους ασθενείς.

§                     Οι εφαρμογές λειτουργούν σε υπολογιστές εξοπλισμένους με οθόνες επαφής (touch screens), ώστε να είναι ευκολότερη η χρήση τους

§                     Οι υπολογιστές είναι ενσωματωμένοι σε εξειδικευμένα κιόσκια

§                     Δεν δίνεται στο κοινό η δυνατότητα χρήσης πληκτρολογίου, ποντικιού (mouse) ή άλλης συσκευής εκτός της οθόνης επαφής (touch screen)

§                     Σε κάθε χώρο μπορεί να υπάρχουν περισσότεροι από ένας υπολογιστές. Κάθε ένας από αυτούς μπορεί να εκτελεί μία μόνο εφαρμογή ή μία ομάδα συναφών εφαρμογών, προκειμένου να μειωθούν τα προβλήματα που ενδεχομένως θα προκαλούσε η εκτέλεση πολλών διαφορετικών εφαρμογών στον ίδιο υπολογιστή

§                     Οι υπολογιστές έχουν πρόσβαση στο Τηλεματικό δίκτυο ενός Ασκληπιείου καθώς και σε επιλεγμένους δικτυακούς τόπους (WWW Sites)

·         Χώροι που απευθύνονται στο προσωπικό των μονάδων. Οι χώροι αυτοί είναι οργανωμένοι εν είδει "εργαστηρίων πληροφορικής". Διαθέτουν ένα σύνολο υπολογιστών, κάθε ένας από τους οποίους:

     Έχει πρόσβαση στο Τηλεματικό δίκτυο του Ασκληπιείου και στο Internet (χωρίς 

       περιορισμούς ή με ασθενείς περιορισμούς, αναλόγως των αναγκών)

§         Περιέχει όλες τις πληροφορίες που απευθύνονται στο προσωπικό των μονάδων

§         Περιέχει όλες τις εκπαιδευτικές εφαρμογές πολυμέσων

§         Εκτελεί λογισμικό πλοήγησης, μέσω του οποίου οι χρήστες μπορούν εύκολα να χρησιμοποιήσουν τις επιμέρους εφαρμογές ή να μελετήσουν τις διαθέσιμες πληροφορίες

§         Ο έλεγχος της πλειοψηφίας των υπολογιστών γίνεται μέσω πληκτρολογίου και ποντικιού (mouse)

§         Ορισμένοι υπολογιστές μπορούν να διαθέτουν οθόνες επαφής (touch screens), 

             όπως στην περίπτωση των χώρων που απευθύνονται σε ασθενείς, προκειμένου 

             να είναι εύκολη η χρήση τους από το προσωπικό των μονάδων που δεν είναι

             εξοικειωμένο με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Εναλλακτικά, μπορεί οι

             χώροι παροχής πληροφοριών στο προσωπικό των μονάδων να βρίσκονται κοντά

             σε χώρους παροχής πληροφοριών σε ασθενείς, έτσι ώστε να είναι εύκολα

             προσβάσιμοι και οι δύο τύποι υπηρεσιών

 

Οι χώροι όπου θα λειτουργεί μία υπηρεσία πληροφόρησης πρέπει να είναι κατάλληλα επιπλωμένοι, ανάλογα με τον αναμενόμενο αριθμό χρηστών. Πρέπει να προβλέπεται η εργονομική τοποθέτηση του μεγάλου αριθμού καλωδίων που συνεπάγεται η εγκατάσταση των υπολογιστών, καθώς και η απαραίτητη ηλεκτρική τροφοδοσία. Οι χώροι πρέπει να φωτίζονται κατάλληλα, τόσο από φυσικό όσο και από τεχνητό φως, ώστε να είναι ευχάριστη η εργασία σε αυτούς.

 

       Και στους δύο τύπους χώρων πρέπει να υπάρχουν ειδικές θήκες, όπου θα βρίσκονται τα έντυπα (ερωτηματολόγια, αιτήσεις) που αφορούν στην υπηρεσία πληροφόρησης. Πρέπει επίσης να υπάρχουν θήκες όπου θα τοποθετούνται τα συμπληρωμένα έντυπα και θα συλλέγονται από το υπεύθυνο προσωπικό.

 

Πόροι

            Η δημιουργία μιας υπηρεσίας πληροφόρησης προϋποθέτει την εξασφάλιση χώρων, εξοπλισμού, λογισμικού και προσωπικού, όπως περιγράφεται στις προηγούμενες παραγράφους.

 

            Οι χώροι όπου θα λειτουργεί η υπηρεσία πρέπει να είναι ικανού μεγέθους, ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν χωρίς προβλήματα τον αναμενόμενο αριθμό χρηστών. Πρέπει να είναι επιπλωμένοι κατάλληλα ώστε να μπορούν να στεγάσουν το απαραίτητο υλικό. Η υπηρεσία μπορεί να  λειτουργήσει σε νέους χώρους, κατασκευασμένους αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό, η σε αναδιαμορφωμένους υπάρχοντες χώρους. Το κόστος ποικίλει και σχετίζεται με τα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε συγκεκριμένης λύσης και Ασκληπιείου.

 

            Το κόστος του υλικού είναι συνάρτηση του αριθμού των υπολογιστών που θα εγκατασταθούν, ο οποίος με τη σειρά του εξαρτάται από τον αναμενόμενο αριθμό χρηστών. Το κόστος του κάθε υπολογιστή είναι συνάρτηση των χαρακτηριστικών του και ποικίλει σημαντικά. Το κόστος ενός υπολογιστή που πληροί τις προδιαγραφές που αναφέρονται στην παράγραφο “Υλικό” είναι, κατά τη στιγμή της εκπόνησης της παρούσας μελέτης, 400.000δρχ περίπου.

 

            Μία υπηρεσία πληροφόρησης προϋποθέτει δύο κατηγορίες λογισμικού, όπως γίνεται σαφές στην παράγραφο “λογισμικό”: Το λογισμικό πλοήγησης και αυτό των επί μέρους εκπαιδευτικών εφαρμογών. Το κόστος για τη δημιουργία του λογισμικού πλοήγησης πρέπει να υπολογίζεται στις δαπάνες κατά το σχεδιασμό κάθε συγκεκριμένου Σύγχρονου Ασκληπιείου. Η δημιουργία του λογισμικού περιλαμβάνει τη μελέτη των απαιτήσεων των χρηστών, την ανάλυση του συστήματος και τη δημιουργία της τελικής εφαρμογής. Η συνεργασία μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών φορέων για τη δημιουργία του, είναι μάλλον η πλέον ενδεδειγμένη λύση.

 

Εναλλακτικά, είναι δυνατόν να δημιουργηθεί ένα ενιαίο, πρότυπο λογισμικό πλοήγησης, το οποίο θα είναι δυνατόν να προσαρμοσθεί στις συγκεκριμένες ανάγκες κάθε Ασκληπιείου. Στην περίπτωση αυτή, το κόστος της αρχικής υλοποίησης είναι σκόπιμο να υπολογιστεί με την ενδεδειγμένη ακρίβεια, στα πλαίσια της ανάθεσης μιας γενικής μελέτης σχεδιασμού και υλοποίησης, για τις ανάγκες των Σύγχρονων Ασκληπιείων. Η προσαρμογή και οι εξ αυτών προκύπτουσες δαπάνες θα αναλαμβάνονται στη περίπτωση αυτή, από τον φορέα υλοποίησης του κάθε συγκεκριμένου Ασκληπιείου.

 

Το κόστος των εφαρμογών ποικίλει και καθορίζεται από τους κατασκευαστές τους. Το συνολικό κόστος εξαρτάται από τον αριθμό και το είδος των εφαρμογών που κρίνεται σκόπιμο να περιλαμβάνει κάθε υπηρεσία πληροφόρησης. Στη συνέχεια της μελέτης θα δοθούν ειδικά παραδείγματα και θα περιλαμβάνονται εκτιμήσεις δαπανών.

 

Τόσο για την δημιουργία και εγκατάσταση όσο και για την περαιτέρω ομαλή λειτουργία μίας υπηρεσίας πληροφόρησης, πρέπει να απασχολείται σε μόνιμη βάση ειδικευμένο προσωπικό (βλ. παράγραφο “Προσωπικό”), ανάλογα με τον αναμενόμενο αριθμό χρηστών.

Ποιότητα

Η ποιότητα της υπηρεσίας μπορεί να διασφαλιστεί μόνο αν κάθε σύγχρονο Ασκληπιείο δημιουργήσει και εφαρμόσει σύστημα διασφάλισης της ποιότητας. Επί πλέον εγγύηση αποτελεί η υιοθέτηση διεθνών προτύπων σε θέματα ποιότητας όπως η οικογένεια προτύπων ISO 9000.

 

Η διασφάλιση της ποιότητας των πληροφοριών και εφαρμογών που περιλαμβάνει η υπηρεσία πληροφόρησης είναι ευθύνη και του προσωπικού που θα είναι αρμόδιο για τη δημιουργία, τη λειτουργία και τη συντήρησή της. Τη συνολική εποπτεία επί της ποιότητας των υπηρεσιών, θα πρέπει να έχει ειδικός φορέας, όπως για παράδειγμα μια Επιστημονική Επιτροπή (του Ασκληπιείου).

 

Για την καλύτερη οργάνωση και εφαρμογή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία ένας μηχανισμός συνεχούς αξιολόγησης (π.χ. ειδικό ερωτηματολόγιο με ηλεκτρονικό ή συμβατικό τρόπο), με στόχο την εκτίμηση της χρησιμότητας των επιμέρους εφαρμογών και των πληροφοριών που παρέχονται. Το περιεχόμενο του μηχανισμού αξιολόγησης, εξαρτάται από τις εφαρμογές και τις πληροφορίες που περιλαμβάνει κάθε φορά η υπηρεσία πληροφόρησης.

Άλλα Θέματα

Εκτίμηση Αριθμού Χρηστών

 

Η εκτίμηση του αριθμού των χρηστών μίας υπηρεσίας πληροφόρησης καθορίζει σε σημαντικό βαθμό πολλές από τις παραμέτρους του σχεδιασμού της. Είναι, επομένως, απαραίτητο αυτή να αρχίσει από τα πρώτα στάδια της δημιουργίας της υπηρεσίας.

 

Στη αρχική φάση κάθε 'Μελέτης' δεν υπάρχουν αρκετά δεδομένα, με αποτέλεσμα η ακριβής εκτίμηση του αναμενόμενου αριθμού χρηστών μιας υπηρεσίας πληροφόρησης να μην είναι  εφικτή. Για τον λόγο αυτό, συνίσταται οι αρχικές υπηρεσίες να σχεδιαστούν με στόχο την υποστήριξη ενός μικρού σχετικά αριθμού χρηστών. Σε κάθε σχετικό χώρο θα βρίσκονται λίγοι μόνο υπολογιστές, ανάλογα με τους διατιθέμενους πόρους και το μέγεθος του Ασκληπιείου (αριθμός μονάδων που συμμετέχουν, κ.ο.κ.).

 

Θα πρέπει να προβλεφθεί ένα αρχικό στάδιο, στο οποίο η υπηρεσία θα λειτουργεί πειραματικά. Τη περίοδο αυτή είναι σκόπιμο να καταγράφεται ο αριθμός των χρηστών που την χρησιμοποιούν, ο χρόνος που διαθέτουν σε αυτήν, η ώρα της ημέρας που την χρησιμοποιούν και τα σημεία στα οποία εντοπίζεται το ενδιαφέρον των χρηστών. Επιπλέον παράμετροι που αφορούν την καλή λειτουργίας της υπηρεσίας, σχετίζονται με τις κατηγορίες των χρηστών (ιατροί, νοσηλευτές, ασθενείς κ.α). Η καταγραφή μπορεί να γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο, χωρίς να αποκλείεται και η καταγραφή με τη βοήθεια εντύπων. Η καταγραφή των παραμέτρων αυτών θα επιτρέψει την συγκέντρωση αντικειμενικών στοιχείων που αφορούν δείκτες  όπως:

 

·         συχνότητα χρήσης της υπηρεσίας (σε χρήστες / ημέρα)

·         κατανομή της χρήσης στις διάφορες χρονικές στιγμές (αριθμός χρηστών / συγκεκριμένη ώρα), ώστε να είναι δυνατός ο προσδιορισμός των χρονικών στιγμών αιχμής για το σύστημα

·         το ποσοστό των χρηστών που αποτελεί κάθε πληθυσμιακή ομάδα / κατηγορία εργαζομένων

 

Σε επόμενα στάδια της ζωής μίας υπηρεσίας πληροφόρησης, αφού έχουν εκτιμηθεί οι βασικές παράμετροι, θα υπάρχουν αντικειμενικά στοιχεία που θα διευκολύνουν τις αποφάσεις για  επέκταση ή ανασχεδιασμό της, προκειμένου να καλύπτονται πλήρως οι ανάγκες των χρηστών. Η εμπειρία που θα συλλεχθεί από τέτοιες πιλοτικές εφαρμογές θα αποτελέσει πολύτιμο βοήθημα για τον καλύτερο σχεδιασμό μελλοντικών υπηρεσιών.

 

Απαιτήσεις επί του Δικτύου

               

               Κάθε υπηρεσία πληροφόρησης θέτει απαιτήσεις επί του δικτύου ενός Σύγχρονου Ασκληπιείου. Πιο συγκεκριμένα:

 

1) Όλοι οι χρήστες της υπηρεσίας έχουν πρόσβαση στον βασικό κατάλογο των πληροφοριών που περιλαμβάνει. Εξάλλου, έχουν πρόσβαση σε ιατρικές οδηγίες και άλλες πληροφορίες που διατηρούνται τοπικά, στους υπολογιστές (του Ασκληπιείου). Οι πληροφορίες  μπορούν να περιλαμβάνουν κείμενο, εικόνες, ήχους, βιοσήματα και βίντεο (όχι πραγματικού χρόνου - real time).

 

Το δίκτυο του Ασκληπιείου πρέπει να είναι σε θέση να διακινεί τέτοιου είδους δεδομένα σε ικανοποιητικό χρόνο  (τα ακριβή ανεκτά χρονικά όρια για τις διάφορες λειτουργίες θα καθορισθούν σε επόμενο στάδιο της μελέτης. Ενδεικτικές τιμές ταχυτήτων δικτύου και άλλες σχετικές πληροφορίες συγκεντρώνονται από την ομάδα Δικτύου και συγκρίνονται με τις απαιτήσεις των χρηστών των υπηρεσιών υγείας). Κατά τον καθορισμό της ταχύτητας του Τηλεματικού δικτύου του Ασκληπιείου, η Ομάδα Δικτύου θα λάβει υπόψη την ανωτέρω απαίτηση, εκτιμώντας επί πλέον και τον αναμενόμενο αριθμό των  ατόμων που θα κάνουν χρήση της υπηρεσίας ταυτόχρονα.

 

2) Κάποιες από τις πληροφορίες ενδέχεται να μην φυλάσσονται τοπικά, αλλά να εξασφαλίζεται η πρόσβαση σε αυτές μέσω του Internet. Το δίκτυο ενός Σύγχρονου Ασκληπιείου πρέπει να διασυνδέεται με το Internet, με ταχύτητα ικανή να υποστηρίξει τον αναμενόμενο αριθμό των ταυτόχρονων χρηστών της υπηρεσίας

 

3) Πέραν των πληροφοριών, η υπηρεσία πληροφόρησης θα παρέχει πρόσβαση και σε εφαρμογές πολυμέσων. Οι εφαρμογές αυτές μπορούν είτε α) να είναι εγκατεστημένες σε κάθε έναν από τους σταθμούς εργασίας όπου προβλέπεται να λειτουργούν, είτε β) να είναι εγκατεστημένες σε έναν κεντρικό υπολογιστή, στον οποίο θα συνδέονται οι χρήστες κάθε φορά που θέλουν να τις εκτελέσουν. Στην πρώτη περίπτωση δεν τίθενται επιπλέον απαιτήσεις επί του δικτύου. Στην δεύτερη περίπτωση, το εσωτερικό δίκτυο του Ασκληπιείου πρέπει να είναι σε θέση να υποστηρίζει τον επιπλέον φόρτο που θα δημιουργεί η ταυτόχρονη εκτέλεση των εφαρμογών αυτών από τους χρήστες.

 

Οι Ομάδες Υγείας και Δικτύου θα συνεργαστούν προκειμένου να αναλυθούν όλα τα στοιχεία που αφορούν τις δύο προσεγγίσεις (π.χ. απόδοση της κάθε προσέγγισης, δαπάνες εγκατάστασης, συντήρησης κλπ.).

 

Υπηρεσίες Πληροφόρησης

Είναι ίσως χρήσιμο να διευκρινιστούν και στο σημείο αυτό, οι διαφορές μεταξύ των υπηρεσιών Ενημέρωσης και Πληροφόρησης.

 

Οι Υπηρεσίες Ενημέρωσης παρέχουν μη επιστημονικές, αλλά πληροφορίες απαραίτητες για τους πολίτες και αφορούν τις μονάδες που λειτουργούν εντός του Ασκληπιείου, τις δραστηριότητές τους, τις υπηρεσίες που προσφέρουν, τον εξοπλισμό που διαθέτουν, τη σύνθεση του επιστημονικού και άλλου προσωπικού καθώς και κάθε άλλη πληροφορία που πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες, ώστε να μην είναι αναγκασμένοι να καταφεύγουν σε άλλες πηγές αμφιβόλου εγκυρότητας και να μην υφίστανται δυνατότητες παραπληροφόρησης και εκμετάλλευσης. Στόχος είναι να υπάρχει μια συγκεκριμένη, επίσημη και αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης, για όλες τις λειτουργίες και τις δραστηριότητες των μονάδων του Ασκληπιείου. Ενδιαφέρουσες προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση είναι του Ωνασείου καρδιοχειρουργικού κέντρου (http://www.onasseio.gr/) και του κέντρου καρκίνου MDAnderson, UniversityofTexas (http://www.mdanderson.org/).

 

Οι Υπηρεσίες Πληροφόρησης παρέχουν επιστημονικά ελεγμένες πληροφορίες που αφορούν όλα τα θέματα που αφορούν την υγεία των πολιτών και είναι σκόπιμο να είναι άμεσα διαθέσιμα και αξιόπιστα, προκειμένου να διευκολυνθεί η συμμετοχή των πολιτών σε δραστηριότητες διατήρησης, προστασίας, βελτίωσης και προαγωγής της υγείας των. Οι γνώσεις αυτές θα διευκολύνουν επίσης τη συνεργασία των πολιτών (ασθενών ή μη), με τους επαγγελματίες των ιατρικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των ιατρικών υπηρεσιών και του συστήματος υγείας γενικότερα. 

 

Θα πρέπει επίσης να υπενθυμιστεί ότι παρατηρήσεις που έχουν γίνει κατά την περιγραφή μιας υπηρεσίας είναι ευρύτερης σημασίας και δεν αφορούν μόνο αυτές στις οποίες διατυπώθηκαν για πρώτη φορά. Οι παρατηρήσεις αυτές μπορεί να είναι χρήσιμες και σε άλλες υπηρεσίες και ο αναγνώστης πρέπει να νοιώσει ελεύθερος για τις απαραίτητες συσχετίσεις. 

 

 

Στρατηγική υλοποίησης

Υπηρεσίες πληροφόρησης, με ποικίλα αντικείμενα και μορφές, παρέχονται ήδη από κυβερνητικούς και μη φορείς που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ‘Υγείας’. Ωστόσο κατά γενική ομολογία, τα θέματα υγείας περιορίζονται γύρω από τις ασθένειες, τα νοσήματα και τη νοσηρότητα.  Τα ενημερωτικά έντυπα που εκδίδονται στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας οργανισμών (όπως το Ελληνικό Ίδρυμα Καρδιολογίας – γνωστό ως ΕΛΙΚΑΡ, το Ινστιτούτο Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής, το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού), αποτελούν παραδείγματα τέτοιων προσπαθειών.

 

Είναι σημαντικό ένα Σύγχρονο Ασκληπιείο να αξιοποιήσει όλες τις σχετικές υπάρχουσες δραστηριότητες στον τομέα της πληροφόρησης. Η δημιουργία του υλικού που θα παρέχεται προς τους πολίτες δεν είναι απαραίτητο να αποτελεί ευθύνη του Ασκληπιείου καθ’ εαυτού, αφού αυτή προϋποθέτει εξειδικευμένες γνώσεις και προϋποθέτει τη διάθεση σημαντικών πόρων. Ένα Ασκληπιείο, ωστόσο, αποτελεί έναν ιδανικό χώρο στα πλαίσια του οποίου οι πολίτες μπορούν να έρθουν σε επαφή με τις «πληροφορίες». Επιπλέον, η αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών μπορεί να διευκολύνει την πρόσβαση σε πληροφορίες τόσο απομεμακρυσμένες όσο και τοπικά φυλασσόμενες, καθώς και να τις εμπλουτίσει με νέες μορφές δεδομένων, όπως είναι οι κινούμενες εικόνες (video) και ο ήχος, η ενσωμάτωση των οποίων είναι αδύνατη σε έντυπα μέσα. Παρόλο που το περιεχόμενο της πληροφόρησης δεν αναμένεται να μεταβληθεί στα πλαίσια ενός σύγχρονου Ασκληπιείου, εκτιμάται ότι η παροχή της με τη βοήθεια νέων μέσων και σε κατάλληλα σχεδιασμένους χώρους, θα αποτελέσει σημαντική προσφορά προς τους πολίτες.

 

Παρόλο που η δημιουργία του περιεχομένου των υπηρεσιών πληροφόρησης δεν είναι απαραίτητο να αποτελεί αντικείμενο ενός σύγχρονου Ασκληπιείου, δεν αποκλείεται η δραστηριοποίηση προς την κατεύθυνση αυτή των μονάδων υγείας που βρίσκονται εντός αυτού. Το περιβάλλον ενός Ασκληπιείου μπορεί να συνδράμει τις προσπάθειες των μονάδων που λειτουργούν εντός των ορίων του και που διαθέτουν τις απαιτούμενες για την παραγωγή του πληροφοριακού υλικού εξειδικευμένες γνώσεις. Οι αυξημένες δυνατότητες πρόσβασης σε πηγές γνώσεων και επικοινωνίας μεταξύ του συνόλου των μονάδων που λειτουργούν εντός του Ασκληπιείου, αναμένεται να διευκολύνουν την παραγωγή των πληροφοριών. Παράδειγμα φορέα που ασχολείται με ζητήματα αγωγής υγείας και λειτουργεί στα πλαίσια του τριτοβάθμιου νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία», είναι το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού. Αξίζει ακόμα να υπενθυμιστεί ότι και οι δύο προαναφερθέντες φορείς ευρίσκονται εντός των ορίων του «Ασκληπιείου Πάρκου Αθηνών».

 

 

Περιεχόμενο

            Αναφορά στο περιεχόμενο των υπηρεσιών πληροφόρησης έγινε κατά την παρουσίαση των προδιαγραφών της υπηρεσίας. Είναι σκόπιμο ωστόσο να τονιστεί ότι το περιεχόμενο των υπηρεσιών Πληροφόρησης αποτελεί αρμοδιότητα μεγάλου αριθμού κυβερνητικών και μη φορέων που ασχολούνται με το σχεδιασμό και την παραγωγή του κατάλληλου υλικού.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το εκτεταμένο υλικό που έχει δημιουργηθεί (αλλά σε συμβατική μόνο μορφή) με δαπάνες του Υπουργείου Υγείας και μπορεί να αξιοποιηθεί και για την ενσωμάτωσή του σε ηλεκτρονικό σύστημα.

 

Είναι φανερό ότι τα όρια μεταξύ πληροφόρησης και εκπαίδευσης είναι πολλές φορές ασαφή. Ωστόσο η συμπληρωματικότητα μεταξύ των δύο αυτών τομέων μπορεί να λειτουργήσει θετικά και να διαμορφωθεί ένα καλύτερο περιβάλλον για την επικοινωνία του ατόμου με τις επιστημονικές γνώσεις.

 

Ένα χαρακτηριστικό θεματολόγιο, κατάλληλο για τους πολίτες, ανεξαρτήτως ηλικίας, το οποίο ανταποκρίνεται στις άμεσες απαιτήσεις για καλή υγεία  και βρίσκεται σε αρμονία με τις κρατούσες επιστημονικές αντιλήψεις και παράλληλα καλύπτει και το εν εξελίξει πρόγραμμα  των αρμοδίων αρχών περιλαμβάνει:

 

·         Το σώμα μου και οι λειτουργίες του (ανατομική περιγραφή και φυσιολογικές λειτουργίες του σώματος ως συνόλου και των οργάνων)

·         Παράγοντες που επηρεάζουν την Υγεία (περιβάλλον, διατροφή, άσκηση, σχέσεις, τρόπος ζωής, εργασιακό περιβάλλον κλπ)

·         Ασθένειες και νοσήματα (αιτιολογία, περιγραφή, πρόγνωση, αντιμετώπιση, κατηγορίες)

 

Έμφαση και προτεραιότητα πρέπει να δοθεί σε θέματα μεγάλου ενδιαφέροντος για τον σύγχρονο άνθρωπο και τις συνέπειες της ελλιπούς πληροφόρησης και κατανόησης. Σε αυτά περιλαμβάνοντα:

·         Αιτίες που απομακρύνουν από το φυσιολογικό και οδηγούν σε εξαρτήσεις (φυσικές, ψυχικές, κοινωνικές)

·         Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση (προετοιμασία για την αναπαραγωγή, κύηση / γαλουχία, κλπ.)

·         Χρόνιες ασθένειες (π.χ. διαβήτης, καρδιαγγειακές παθήσεις, νευρώσεις, άγχος κλπ.)

·         Ατυχήματα και αναπηρίες (προσωρινές, μόνιμες)

·         Δραστηριότητες αποφυγής και πρόληψης

Η Υπηρεσία Πληροφόρησης που απευθύνεται στους επαγγελματίες Υγείας θα πρέπει να καλύπτει επαρκώς τις ανάγκες για την άντληση έγκυρης πληροφόρησης επί επιστημονικών θεμάτων, προκειμένου να διευκολύνεται η παροχή υψηλού επιπέδου ιατρικών υπηρεσιών, να διευκολύνονται οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες προπτυχιακού επιπέδου και οι ανάγκες της συνεχιζόμενης επαγγελματικής ιατρικής εκπαίδευσης.

 

Το μεγαλύτερο βάρος της προσπάθειας δημιουργίας, συντήρησης και εμπλουτισμού του υλικού αυτού πρέπει να αναληφθεί από τις ιατρικές σχολές και τις επιστημονικές οργανώσεις, κυρίως για λόγους εγκυρότητας και ταχύτητας εμπλουτισμού. Το παράδειγμα των ηλεκτρονικών  σελίδων της Ιατρικής Εταιρείας Αθηνών (http://www.mednet.gr) είναι χαρακτηριστική περίπτωση προσφοράς και αξίζει να βρει μιμητές.

 

Εντός ενός σύγχρονου Ασκληπιείου θα πρέπει να εξασφαλίζεται η χωρίς δαπάνη για τους επαγγελματίες υγείας πρόσβαση σε καθιερωμένες πηγές πληροφοριών και γνώσεων[2] (π.χ. MEDLINE, HarrisonsPrinciplesofInternalMedicine, ηλεκτρονικές εκδόσεις εγκύρων επιστημονικών περιοδικών όπως το NEJM, BMJ κλπ).  Ουσιαστικά πρόκειται για ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες προσβάσιμες επί εικοσιτετραώρου βάσεως, συνεχώς με απλά μέσα από τους χώρους εργασίας. 

 

Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης

            Η υλοποίηση υπηρεσιών πληροφόρησης μπορεί να επιτευχθεί σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα (μεταξύ 6 και 8 μηνών). Η υποδομή που προϋποθέτουν είναι ελαφρά. Υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων πληροφοριών που μπορούν να ενσωματωθούν άμεσα σε αυτές. Οι υπηρεσίες μπορούν, στην αρχική μορφή τους, να περιέχουν περιορισμένες πληροφορίες, οι οποίες θα εμπλουτίζονται σταδιακά.

 

            Οι υπηρεσίες πληροφόρησης θα είναι από εκείνες με την μεγαλύτερη απήχηση στο ευρύ κοινό, λόγω της άμεσης επαφής που θα μπορούν να έχουν με αυτές οι επισκέπτες ενός Ασκληπιείου.  Για τον λόγο αυτό συνιστάται η υλοποίησή τους να θεωρηθεί ως υψηλής προτεραιότητας.

 

Η διαδικασία παραγωγής, εμπλουτισμού και παροχής των υπηρεσιών θα είναι συνεχής. Η δυνατότητα άμεσης εφαρμογής οφείλεται στην ύπαρξη του μεγάλου αριθμού ειδικών και την ευκολία διαχείρισης του υλικού και του συστήματος πρόσβασης, διανομής και συντήρησης.

 

Χάρις στις δυνατότητες που θα παρέχει το τηλεματικό δίκτυο ενός σύγχρονου Ασκληπιείου και η διασύνδεσή του με τον Παγκόσμιο Ιστό, εκπαιδευτικό υλικό που παράγεται σε άλλα εκπαιδευτικούς ή/ και ερευνητικούς οργανισμούς μπορεί να είναι άμεσα προσβάσιμο και αξιοποιήσιμο.

 

 

Διαδικασία και Σχήμα Υλοποίησης

 

Το περιεχόμενο των υπηρεσιών ενημέρωσης και Πληροφόρησης γενικώς θα διαφοροποιείται από Ασκληπιείο σε Ασκληπιείο. Το θεματολόγιο μπορεί να αναπτύσσεται σε συνάρτηση με το είδος και το επίπεδο των μονάδων υγείας που θα δραστηριοποιούνται εντός του Ασκληπιείου. Είναι επίσης προφανές ότι υλικό το οποίο θα αναπτυχθεί σε κάποιο Ασκληπιείο μπορεί και πρέπει να χρησιμοποιείται και από άλλα.  

 

Οι δραστηριότητες πληροφόρησης θα πρέπει να τελούν υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας και των αρμοδίων υπηρεσιών σε περιφερειακό ή νομαρχιακό επίπεδο. 

 

Το περιεχόμενο θα πρέπει να διαφοροποιηθεί ώστε να καλύπτει τις ανάγκες και τις μαθησιακές ικανότητες των ομάδων του πληθυσμού προς τις οποίες θα απευθύνεται το κάθε ‘πακέτο’ πληροφόρησης. Η καλή λειτουργία των υπηρεσιών Πληροφόρησης θα αποτελέσουν, ως είναι φυσικό, τον προθάλαμο για την κατανόηση και επιτυχή συμμετοχή σε διαδικασίες εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια η επιτυχία των υπηρεσιών Πληροφόρησης, αναμένεται να αναδείξουν τα σύγχρονα Ασκληπιεία σε φορείς ενδυνάμωσης των πολιτών να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στο ρόλο του προστάτη της ίδιας της υγείας τους.

 

Ως προς τις υπηρεσίες Πληροφόρησης, τα σύγχρονα Ασκληπιεία   μπορούν επίσης να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με το σχολείο, ώστε να γίνει δυνατή η απόκτηση γνώσεων – με τη βοήθεια του παιχνιδιού στις περισσότερες των περιπτώσεων – και την ενεργό και παραγωγική αυτο-απασχόληση.

 

Η πληροφόρηση των πολιτών σε θέματα υγείας και ιδιαίτερα η πληροφόρηση των χρονίως πασχόντων (χρόνιοι ασθενείς) δεν είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη δραστηριότητα στην Ελληνική πραγματικότητα. Ίσως το περιεχόμενο των κύκλων πληροφόρησης θα χρειαστεί να επανασχεδιαστεί. Το υλικό που έχει εκδώσει κατά καιρούς το Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας (Δ/νση Αγωγής Υγείας του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας), μπορεί να αξιοποιηθεί σχετικά εύκολα, εφόσον διαπιστωθεί η επικαιρότητά του. 

 

Είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός ο οποίος θα αναλάβει να οργανώσει τα προγράμματα και να δημιουργήσει τις προδιαγραφές του περιεχομένου και να προχωρήσει στις διεργασίες για την παραγωγή του κατάλληλου υλικού. Ο μηχανισμός αυτός θα πρέπει να βρίσκεται σε συνεργασία και συντονισμό ενεργειών με τους αντίστοιχους των άλλων Ασκληπιείων. Με τον τρόπο αυτό θα ελαχιστοποιηθούν οι δαπάνες ανάπτυξης, παραγωγής, συνεχούς ενημέρωσης του υλικού και εμπλουτισμού του. Παράλληλα θα πρέπει να έλθει σε επαφή με αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού, προκειμένου να εξασφαλίσει τη χρήση αντιστοίχων πακέτων που δημιουργούνται στο εξωτερικό, τόσο για τους ξενόγλωσσους επισκέπτες του Πάρκου, όσο και για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων μετάφρασης.

 

Τέλος ο μηχανισμός διαχείρισης των Ασκληπιείων, θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να συμβάλλει, με τις γνώσεις και τα μέσα που θα υπάρχουν σε αυτά (επιστημονικό και άλλο προσωπικό και τεχνολογικές υποδομές) στη διαμόρφωση νέων καινοτόμων προγραμμάτων, τα οποία θα αναπτυχθούν στα γενικά πλαίσια που θεσμοθετούν τα αρμόδια Υπουργεία. Η πολιτική αυτή αναμένεται να ενθαρρύνει την άμιλλα και να επιφέρει πολύ σημαντικές θετικές εξελίξεις.

 



[1] Ο σχεδιασμός του λογισμικού πλοήγησης είναι ένα ζήτημα σημαντικό για τις υπηρεσίες πληροφόρησης και πρέπει να αποτελεί αντικείμενο αυτόνομης μελέτης. Η μελέτη αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί εφ’ άπαξ και να αξιοποιείται από κάθε μελλοντικό Ασκληπιείο, ή να πραγματοποιείται εξ αρχής από την ομάδα μελέτης κάθε Συγκεκριμένου Ασκληπιείου

[2]Στη διεύθυνση http://alpha.mpl.uoa.gr/aspasia/Int-Resources.htm των ηλεκτρονικών σελίδων ΑΣΠΑΣΙΑ, αναφέρονται δεκάδες ηλεκτρονικές πηγές, ορισμένες εκ των οποίων προσφέρουν πρόσβαση έναντι καταβολής συνδρομής

 

 

 

1999-2000, Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής, Ιατρική Σχολή,Πανεπιστήμιο Αθηνών

ebmaster: Μιχάλης Γκατζώνης

ρωτήσεις